Fästingskydd

Vad ska ni använda för fästing skydd i sommar?



Scalibor
, det vita halsbandet som går att köpa receptfritt på apoteket för ungefär 240 kr. Dock är det gifter i halsbandet vilket många hundar reagerar på. Dessutom bör man tvätta händerna efter att man har tagit i halsbandet så man inte får på sig gifterna. Håller ett halvår.
Frontline, finns både som droppar som man ska aplisera i nacken och som en spray som ska sprayas på pälsen. Dropparna kostar allt mellan 200-300kr beroende på vilken sort man ska ha, de håller i 4 veckor (mot fästingar). Detta tappar verkan om hunden badar med det. Sprayen räcker mellan 3-5 veckor och kostar 160-270kr beroende på modell. Köps också på apoteket.
Expot, finns också på apoteket. Det är en dropp-lösning lika som frontline men är betydligt starkare. Kostar mellan 140-330kr och räcker 4 veckor. Effekten avtar om hunden badas i schampo. Upprepa behandlingen tidigast 7 dagar efter senaste behandling.
Bärnstenshalsband är helt giftfritt och kan användas år efter år (?). Det kostar ungefär 350kr. Jag är skeptisk till detta, men jag vet egentligen ingenting om de.

Tic-Clip, är laddad med bioenergi som skapar ett oscillationsfält runt ditt husdjur som stöter bort skadeinsekter i två år. Det kostar 340kr och sitter i ett halsband rund hundens hals. Helt giftfritt och tål bad. Det tar dock 20 dagar innan det når full effekt och om man tar av brickan så atr det ett atg innan den börjar verka igen. Alltså inte passande för hundar som tränar och tävlar mycke.
Scudo pet, kostar ungefär 250kr och räcker i ca ett år. Brickan är helt giftfritt då det är ett tickande ljud/ultraljud som kommer ut från dosan och avskräcker ohyra och även små gnagare. Går att ta av delar av dagen (vid utställning eller andra tävlingar) men fungerar bäst om det är i närheten av hunden hela dygnen. Om hunden använder en speciell sovplats, kan brickan ligga i den under natten. Dessutom har dosan en räckvidd på 1,5 m vilket innebär att man bara behöver köpa en om man har hundarna i koppel och så får man själv ett litet skydd. Den ska även finnas i en variant för människor och räcker då för 3 m.

Lutar nu mest mot frontline eller Scudo Pet. Men jag tror att dosan kan komma ivägen då Moa inte gärna har halsband på sig (de kliar) men och andra sidan vet jag inte om jag vill hålla på och krångla med droppar hela sommaren. Vivan brukar inte få lika mycke fästingar, då hon inte kryper i dikena som Moa gör.


Kommentarer
Postat av: Eva-Britt

Hej! Använder Scalibor till alla. De har haft på sig ca en månad nu. Vet att en del hundar reagerar på dem dock ingen av våra sju. De två sistnämnda har fått dålig verkan enligt en undersökning som det stod om i Hundsport. Bärnsten tror jag inte alls på. De andra fungerar mer eller mindre. Har provat dem tidigare.Har använt Scalibor i flera år nu och är mycket nöjd. Tror att ett farligt fästingbett med efterföljande sjukdom är betydligt värre än faran med banden.

2010-05-12 @ 17:47:37
Postat av: Karin..

Scalibor funkar bra på Sterkur.. Han hade det förra året och jag ska nog köpa ett sånt nu med.. Han har ett bärnstenshalsband nu som jag fick men tror inte att det gör så mycket nytta.. Har redan plockat ca 10 st fästingar.. /: Och som sagt så fick dom två sistnämda dålig kritik i hundsport..

2010-05-13 @ 19:50:28
Postat av: emelie

min lilla chihuahua hade på sig ett scalibor halsband i 2 timmar och halsen har vart svullen och bubblig i 2 dagar nu, fast min labb har gått bra på det i 8 år..

Men! jag sksall faktist köpa ett bärnstens halsband, för det kostan inte mycket och det håller i flera år! och så är dom ju jättefina!

2011-04-22 @ 09:44:14
Postat av: Sandra

de där skrev ja förra sommaren och vi köpte ett scalibor tillslut och det funkade för oss hela sommaren perfekt, de blir ett sånt i år också. Synd att de inte fungerade för din lilla

2011-04-22 @ 15:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback