Stress

 


Tydliga tecken och varningssignaler:

  • Du känner dig trött på morgonen även när du har sovit länge och ostört flera nätter i rad.
    (jag kan sova mer än 12 timmar en natt och ändå vara trött hela dagen)
  • Du är likgiltig och struntar i vad som händer omkring dig, eller känner dig nedstämd och orolig.
    (ja orolig är ja inte men ja resten stämmer bra)
  • Du reagerar på ett helt nytt sätt på vardagliga händelser.
  • Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker.
    (ja fredrik kan få ta bra mycke skit ibland)
  • Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning.
    (näe, men man mår ju dåligt psykist när ja kenner att jag inte gör något)
  • Du har svårare att koncentrera dig och glömmer lättare bort saker.
    (ja de här stämmer helt, jag har jätte svårt att plugga även fast ja vet att ja bara skulle behöva sitta ca 4 timmar per dag, så blir de inget i stället och så blir de mer stressigt nesta vecka. Glömmer saker gör ja hela tiden, bland annat så ringde pappa mig förut och bad mig hämta honom om 20 minuter, sen ringde han en timme senare och frågade va som hade hänt, då låg ja framför tv:n. sånt kan hända hela tiden)

Förebyggande
Försök att göra medvetna val och acceptera att tiden inte räcker till allt.

  • Låt disken eller tvätten vara för en kväll. (tar aldrig undan något i tid)
  • Öva på att säga nej till saker. (de är inte ofta jag gör någonting alls)
  • Lär dig lyssna till kroppens signaler. (jag hittar på egna signaler som säger att ja ska ta de lugnt hela tiden vilket gör mig mer stressad)
  • Försök att göra vardagliga saker långsammare, som att gå, tala och äta sakta.
  • Sov. (Gämnt, hela dagarna)
  • Rör på dig regelbundet, promenader räcker. Då sover du också ofta bättre efteråt. (sova är inget problem, och jag har blivit allt sämre på att gå ut)
  • Har du möjlighet att minska din arbetstid? (jag brukar skjuta upp mina arbetsuppgifter och ta på mig allt fler uppgifter för att kompensera för de ja inte gör) 
  • Ta fikaraster. (ja de är ja bra på)
  • Berätta om din stress för omgivningen. (näe, då framstår ja som lat, och att ja skiter i allt och alla, bättre att behålla de själv!)


Kommentarer
Postat av: mamma

du får inte tycka att du är lat,du har och går igenom mycket jobbiga saker som ingen annan kan förstå,som inte har drabbats som du och vi har.jag tycker att du är stark,duktig .jag är stolt över dig,skulle inte klara mig utan dig och jonas.sandra det finnss inga måsten,ta istället en dag i taget, ska vi åka pulka i morgon när jonas kommer hem? varma kramar .jag håller med soffan är skönast just nu.........

2010-02-03 @ 18:03:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback