Försäkringskassan

Ni som har barn och har koll på lite regler kanske kan hjälpa mig lite grann.
Jag har nämligen börjat fundera på hur jag ska bete mig den närmaste tiden...

Jag har en fast tjänst inom kommunen, äldreomsorgen. Men har studerat i ungefär 2,5 år sen jag vart fast anställd (jag har alltså bara arbetet ca 2 månader på min fasta anställning, innan gick ja på vikariat). Nu till sommaren slutar min tjänstledighet och jag ska gå tillbaka till äldreomsorgen för att arbeta under sommaren (förhoppningsvis natt, då de blir mindre jobbigt när ja är tjock och trött = gravid).


Frågor:

Om jag söker havandeskapspenning (max 50 dagar), kommer de då att dras från de föräldradagar (480 dagar) vi har med barnet efter att det har blivit fött?

Hur många tog ut havandeskapspenning? Annars, varför inte?

Läste att man kunde ta ut föräldrapenning för förberedande föräldrakurser innan och efter födseln, tas de från de dagar man får vara hemma med barnet sen? (jag är ju helre hemma med barnet än lär mig att andas! Fast ja förstår väl att de är jätteviktigt)

Vilka kurser tog ni? om ni tog nån

Kommer de grunda pengarna man får för föräldradagarna på den lön jag fick under vikarietiden, eller utifrån min grundlön och att jag står på heltid, eller får jag nåt grundbelopp som typ arbetslösa har?

Kravet för föräldradagarna innebär väl att man ska vara hemma med barnet på dagtid. Är det då ok att ta en kvällskurs? eller distanskurs?

Om frågan över är ok, får man då dubbla bidrag? (tror inte på de själv men lära fråga)

Kan ni svar på någon så är jag jätte glad, men ja ska ringa försäkringskassan senare om ja kommer ihåg :)


Kommentarer
Postat av: blondstar - mamma till max 090605

försäkringskassan har faktiskt en chatt på hemsidan där man kan ställa många frågor om man inte orkar sitta i telefonkö :) jag svarar på de jag kan :D jag tog ut havandeskapspenning och de är egna dagar utöver 480 dagarna.. så dom spar du :) jag TROR att den föräldrapenning du tar ut för kurser innan heter "tillfällig föräldrapenning" och då dras dom inte heller från era 480. dom 10 dagarna fredrik är hemma när barnet fötts är heller inte nån av dom 480. vi gick ingen kurs mer än dom man ervjuds på bvc.. de där hur dom tänker grunda din ersättning vet jag inte, jag jobbade ju bara extra så då kollade dom mina 6 senaste månader o tog degånger två och fick fram en "ungefärlig årsinkomst" annars brukar dom bara kolla årsinkomsten och gå på den. har man däremot pluggat eller varit arbetslös är det grundbelopp på 180kr/dag som man får men jag vet inte hur det blir när du haft anställning men pluggat. att ta en kvällskurs eller nått vet jag heller inte riktigt men jag vet att om jag t.ex. varit o jobbat extra en dag då ringer jag o tar bort den dagen för man får ju inte både lön och pengar från f-kassan men hur de är med en kurs vet jag inte, kanske beror på om du får betalt på kurs eller inte. men som sagt, chatten tycker jag är bra på hemsidan, dom kan inte svara på personliga frågor som t.ex. hur många dagar man har kvar o så men allmäna frågor :)

2010-04-21 @ 08:17:06
URL: http://blondstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback