hundbeteenden- läst på nätet

har suttit och läst lite om olika hundbeteenden nu på eftermiddagen
och här har ni en förklaring till mit och moas uppträdande på en av nattpromenaderna i veckan, jag va allmänt stressad, såg att de kom en hund och bara väntade på trubbel, så kommer den och moa blir skvatt galen, jag skriker tillbaka och till slut har vi en tävling i vem som skriker högst (stackars den ja mötte) så här stod de på sidan:

"Hunden är osäker på vad den andre (mötande hund) kan tänkas göra och om jag som matte/husse uppträder osäkert bekräftar jag min egen hunds osäkerhet. Detta kan ta sig uttryck i att jag rycker, sliter i kopplet, fyar, ryter och bär mig allmänt "hysteriskt" åt.

Min hund uppfattar vagt att jag rycker i kopplet och ryter och tjoar.... men samtidigt är han 99% fokuserad på den där andre hunden.
Min hund uppfattar situationen såhär: "matte bär sig konstigt åt, hon tycker nog också att den där andre är läskig men hon står ju bakom mig hela tiden - hon är nog rädd för den där andre. Hmm hon uppträder inte som min ledare så jag får väl fixa denna situationen då.... hon "hejar ju på mig"
Och så gör hunden precis vad som är normalt för en hund - bättre att förekomma än att förekommas.... attack (visserligen bara så långt kopplet räcker... aj min arm och handled).
Matte uppfattar situationen såhär: "Åh gud vad min hund blåser upp sig. Raggen står upp på ryggen och han drar och drar i kopplet. Han lyssnar inte på mig - jag har inte full kontroll över honom (förutom kopplet då förstås), bäst att gå åt andra hållet. Kan den andre hundägaren verkligen hålla i sin stora hund - tänk om den andra hundägaren uppfattar oss som hemska - Varför lyssnar min hund inte på mig, nu blir jag arg, frustrerad, besviken och känner inte alls igen honom. Hur kan han förvandlas sådär på 2 sekunder? Hur vågar han att inte lyda mig? Åh vad jobbigt detta är."

lite roligt som man kanske inte alltid tänker på. Men sen tyckte jag att de va lite överdrivet också. på ett ställe stod detta:

Ett vanligt sätt för en hund att försöka stiga i rang är att sätta igång aktiviteter. Hunden kommer ofta med sin tuggtrasa, boll eller något annat och försöker få igång oss till lek. Om man faller för detta anser hunden att han stigit i rang för det är ledaren som sätter igång - och avslutar - alla aktiviteter i gruppen...
Säg NEJ och ta själv upp aktiviteten en stund senare. Detta gäller även med intränade förbud. Ett nej betyder inte alltid att hunden fattar det livet ut. Att testa sin förare hör till och är normalt då gäller det att uppträda konsekvent.

kommer moa och vill leka så säger man väl inte nej, bara därför att. men självklart leker man väl bara inte därför att hon sa de heller.mina hundar vill alltid leka, men de kommer aldrig med förslaget att vi ska göra de. men om de skulle komma med en boll skulle jag aldrig säga nej bara för sakens skull. vill ja leka med de gör ja de.

Detta kan vara en av anledning till att moa har tappat suget (tillfälligt hoppas ja):
17 - 22 mån. Psykisk Mognad (Rasbundet!) Dominansen blommar ut. Försiktig dressyr .....

Kommentarer
Postat av: Karin..

En hund ska även få vara hund.. Det är vad jag tycker.. Helt klart ska man vara en slags ledare för sin hund.. Men allt detta tjat om dominans hit och dit gör mej så trött.. Man kan inte förbjuda allt och bara låta dom göra som matte och husse vill.. Då är dom inga hundar längre.. Klart man ska leka med dom om dom vill leka.. (:

2009-12-15 @ 21:42:49
URL: http://karinl86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback